GO YOGA


Eind 2014 volgde ik voor de eerste keer een lesje Yoga. Als ik aan Yoga dacht, dacht ik aan rust, moeilijke houdingen, ademhalingsoefeningen en zweverige muziek, maar wat ik me er echt bij voor moest stellen wist ik eigenlijk niet..

Yoga staat voor verbinding, van lichaam en geest. Met yoga is het mogelijk om een gezonde balans te creëren tussen je mentale en lichamelijke welzijn zodat je een gelukkig leven kunt leiden! Alle yogahoudingen hebben als doel je bloedvaten, zenuwstelsel, gewrichten en organen beter te laten functioneren. Rust, een goed humeur en soepelheid zijn slechts drie voorbeelden die je daarbij ook nog eens cadeau krijgt. Doordat je werkt aan je lichaam én geest, kun je toewerken naar je eigen balans. Het lijkt mij erg leuk om Yoga vaker te proberen. Maar hoe begin je hiermee en misschien nog wel belangrijker, hoe houd je het vol? 

Stel een doel
Zoals vaker in je leven is het belangrijk een doel te stellen voordat je begint. Je legt vast wat je graag wilt bereiken. Met beeld stimuleer je dit nog meer. Werk bijvoorbeeld een moodboard uit op Pinterest of op papier. Dit geeft je een extra boost om te starten.

De basis
Als je eenmaal je doelen hebt gesteld, is het belangrijk om deze in kleinere doelen uit te werken waarop je je kunt gaan focussen. Zo weet je exact wat je gaat doen en het zorgt ervoor dat je scherp blijft. Het is goed om kennis te maken met yoga op een professionele manier. Volg bijvoorbeeld een aantal lessen in een yogastudio of bij de sportschool. Zo kun je eventuele vragen ook meteen aan je instructeur stellen.

Korte sessies
Begin niet direct met twee uur per dag maar bouw je sessies rustig uit. Begin bijvoorbeeld met 10 minuten Sun Salutation A&B. Bevalt dit? Neem dan steeds meer tijd en voeg geleidelijk meer oefeningen toe aan je sessie. 




Aan de slag!
Wil je graag verder met yoga? Dan is de volgende stap een yogamat kopen. Zelf gebruik ik deze leuke Yogi & Yogini mat op bovenstaande foto. Ik word al blij als ik er naar kijk, door de vrolijke kleur en het patroon! Dankzij de extra dikke laag en de lengte is deze mat heel comfortabel. Ook is hij heel licht in gewicht dus je kunt hem makkelijk mee nemen. Het is belangrijk dat je je matje in een rustige omgeving neerlegt en dat er voldoende bewegingsruimte is. Je kunt meer grip met je matje creëren door een 50/50 oplossing van water en azijn te gebruiken. Als je je mat hier goed mee schoonmaakt zul je niet meer uitglijden! 

Jouw moment
Plan je sessie op een tijdstip en in een omgeving die voor jou goed werkt. Er is niet een bepaald tijdstip, de één vindt het heerlijk om de dag te starten met yoga, de ander sluit liever de dag af met een rustig moment. Wil je aan het einde van de dag alleen tot rust komen maar wil je je niet teveel inspannen? Zet jezelf neer op een heerlijk meditatiekussen en probeer helemaal nergens aan te denken. Na een klein half uurtje ben je alle drukte van de dag kwijt.

Met Internet kom je een heel eind
Kinoyoga en Ekhart zijn voorbeelden van goede yoga kanalen op Youtube. Je krijgt de juiste instructies en je leert veel van je voorbeelden. Een app werkt misschien nog handiger en sneller dan Youtube. Kijk eens naar apps als Daily Yoga, Pocket Yoga, Yogify en Yoga Stretch. Daar vind je genoeg uitleg, houdingen en filmpjes. Zelf gebruik ik nu de Daily Yoga app, waarin je ook een 12 dagen beginner tour vind. Ideaal als je eens wilt kijken of het wat voor je is!




Ga jij het proberen of doe je misschien al aan yoga?